بارهایی که به یوپی اس وارد می شوند دو دسته هستند، بارهای خطی و بارهای غیر خطی.

این دو بار با یکدیگر تفاوت هایی دارند که با معرفی آن ها به تفاوت های این دو پی خواهید برد. بارهایی که منابع تغذیه، یو پی اس و اینورتر های متناوب وارد می شوند از این دست بارها می باشند. شناخت بارها شما با را اثرهایی که بر روی یو پی اس می گذارند آشنا می سازد.

بارهای مختلف بر روی پارامترهای مختلف یو پی اس نیز تاثیر می گذارد برای نمونه اغلب ولتاژ خروجی “یو پی اس “ را یکبار برای بارهای خطی و بار دیگر برای بارهای غیرخطی مشخص میکنند.

بارهای خطی:

منظور از بار خطی بار مقاومتی یو پی اس است. اگر به یک بار یو پی اس  ولتاژی سینوسی وارد کنیم و همزمان جریان بار نیز سینوسی باشد ، به آن نوع از باربار خطی اتلاق میشود. بارهای خازنی و سلفی نیز جزو بارهای خطی هستند  زیرا اگر به آنها ولتاژ سینوسی وصل شود، جریان خروجی جریانی سینوسی است و تنها با شکل موج ولتاژ اختلاف فاز دارد. در مجموع هر ترکیبی از عنصرهای غیرفعال پسیو (متشکل از مقاومت، خازن و سلف) به منزله بار خطی است . اگر خاصیت سلفی بار غالب باشد جریان آن پسفاز است. یو پی اس  یعنی شکل موج جریان درست بعد از شکل موج ولتاژ نمی آید و این کار با کمی اختلاف انجام میشود و در صورتیکه بار خازنی باشد مساله برعکس میشود و شکل موج جریان کمی قبل از شکل موج ولتاژ می‌آید. ما یک راه حل ساده به نام قانون CIVIL را برای به خاطر سپاری فرمول های مداری به شما پیشنهاد می‌کنم!
مطابق آن در بارهای خازنی(C) جریان (I) پیش از ولتاژ (V) می باشد، پس CIV ولی در بارهای سلفی (L)، جریان (I) بعد از ولتاژ (V) است پس VIL.
بارهای موتوری یا ترانسی نیز جزو بارهای خطی محسوب میشوند . چون هر دو این بارها نوعی بار سلفی هستند و در صورت اعمال ولتاژ سینوسی به آنها جریانشان نیز سینوسی خواهد بود. اما نکته پر اهمیت برای این مساله این است که سلفها، ترانسها و موتورها (در شرایط وارد شدن ولتاژ نامناسب به آنها) احتمال اشباع شدن دارند که در این حالت جریان آنها به هیچ عنوان سینوسی محسوب نمیگردد . از نمونه هایی از بارهای خطی متداول میتوان به کلیه بارهای مقاومتی، لامپ‌های رشته‌ای، هیترهای مقاومتی، موتورها، فنها، ترانسها، خازنهای اصلاح ضریب قدرت و… اشاره کرد.

  چک لیست نگهداری یو پی اس (بررسی نکات مهم و اساسی)

بارهای غیرخطی:

برخلاف بارهای خطی، اگر به این بارها ولتاژ سینوسی اعمال شود، جریانشان غیر سینوسی می شود .  تمام منابع تغذیه سوییچینگ جزء بارهای غیر خطی به شمار می‌روند. این یعنی کامپیوتر، پرینتر، اسکنر، تلویزیون، رادیو، ماکروویو، LED و LCDها، شارژر موبایل، تمامی لامپهای کم مصرف، یوپی اس ها و یا تمامی کانورترها و مبدلهایی که مدارات تصحیح شکل موج جریان ورودی ندارند، رکتیفایرهای دیودی یا تریستوری و بسیاری دیگر از لوازم و ادوات اطراف ما، همگی جزء بارهای غیر خطی به حساب می‌آیند. وجه مشترک تمام این بارها “یو پی اس “ ، استفاده از ادوات اکتیو (نیمه هادیهایی مثل دیود، تریستور، IGBT یا ماسفت و…) بجای قطعات پسیو (مقاومت، سلف یا خازن) در ورودی‌ آنها است.

مطالب مرتبط:

تعمیر یو پی اس

ساختارups
حفاظت از کامپیوترهای خانگی

یوپی اس کوچک
مقایسه و معرفی انواع دستگاه های یو پی اس

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!