پدیده ی سولفات شدن در داخل باتری های سرب اتفاق می افتد.این پدیده زمانی روی می دهد که الکترولیت های باتری شروع به شکستن می کنند و یون های سولفور تبدیل به بلورهای تشکیل دهنده آزاد می شوند. این بلورهای یون سولفور به سمت صفحات سربی باتری رفته بنابراین کریستال های سولفات سرب را تشکیل می دهند. با گذشت زمان کریستال ها بزرگ و بزرگتر شده و در نهایت سخت می شوند و صفحات سرب را به طور کامل می پوشانند. این پوشش راندمان کلی و توانایی ذخیره سازی باتری را کاهش می دهد. اگر باتری یوپی اس سولفاته شده تعمیر نگردد رفته رفته باتری به طور کامل از کار می افتد.
در این وضعیت مواد فعال صفحات، دیگر قابلیت تحمل جریان دشارژ را ندارند و مانند سدی در برابر شارژ مجدد باتری بوده و در تهایت باطری یو پی اس از کار می افتد.

دلایل متداول سولفاته شدن باتری یوپی اس:

هنگامی که باتری یو پی اس به صورت دشارژ انبار شود یا برای بیشتر از ۶ ماه انبار شود.

باتری بیش از حد شارژ شود.
سطح الکترولیت پایین باشد

اگر نیاز به عیب یابی یو پی اس فاراتل دارید کلیک کنید.

جلوگیری از سولفاته شدن باتری یو پی اس:

سطح الکترولیت باتری ups به خوبی بررسی شود.
محکم بودن سر باتری یو پی اس چک شود.
سطوح خورده شده قطب و سر باتری یو پی اس تمیز شود.(براي جلوگيري از سفيدك زدن ( سولفاته شدن) قطب هاي باتري ماشین مي توان پايه قطب ها (محل تماس قطب با درپوش) را با مقداري گريس چرب نموده و یا روی بست را با مایع ظرف شوئی پوشاند. امروزه واشرهاي لاستكي يا نمدي براي جلوگيري از سفيدك زدن قطب ها در لوازم يدكي ها فروخته مي شود)
شارژ دستگاه یو پی اس چک شود
هر 6 ماه یکبار یو پی اس شارژ گردد.

  بوق ممتد یو پی اس نشانه ی چیست؟

یو پی اس مناسب برای سیستم انتخاب شود( با داشتن UPS مناسب تعداد discharge باتری نیز قابل کنترل خواهد بود . یعنی UPS کاملاً باتریها را discharge نمی کند و طبق استاندارد discharge باتری ، بعد از اخطار به USER سیستم را قطع می نماید .)

باطری یو پی اسUPS بصورت اصولی انبار شود:(تمامی باتریهای تولید شده به صورت شارژ شده دربازارعرضه میگردد و به دلیل خود دشارژی معمولاً هر ماه حدود 3 ولت افت می نماید که این پدیده در باتریهای سیلد لید اسید 12ولتی معمولاً به مدت 6 الی 9 ماه طول می کشد که باتری بطور کامل دشارژ می گردد.)

 

مطالب مرتبط:

تعمیر یو پی اس

قیمت باتری یو پی اس
یو پی اس ارزان قیمت
خرید یو پی اس بر اساس کاربرد
دلیل خرابی باتری یو پی اس
تعمیر باتری یو پی اس و احیای UPS

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!